Я, фізична особа підприємець на загальній системі оподаткування в вересні 2011 року ФОП придбала товар у ТОВ на загальній системі оподаткування, на загальну вартість 1000,00 грн. , і зарахувала його собі на склад.
Зразу розрахуватися за товар з ТОВ коштами на розрахунковий рахунок згідно письмово договору , ФОП не мало за можливе,тому згідно передбаченої умови договору ФОП оплатило/ передало ТОВ простий власний вексель на суму 1000,00грн. з датою погашення «за пред’явленням».
В вересні 2011 року ФОП , придбаний та оплачений власним векселем , товар реалізувала ПП на загальній системі.
Собівартість реалізованого товару я включила в витрати 2011 року і отримала кошти за реалізований товар на розрахунковий рахунок.
В березні 2012 року ТОВ пред’явило ФОП вексель до сплати на загальну суму 1000,00 який я погасила на наступний день шляхом перерахування коштів в сумі 1000,00 на розрахунковий рахунок пред’явника.
В якому періоді в 2011 році чи 2012 році ФОП має поставити собі у витрати придбаний товар який оплачений векселем в 2011 році, а погашеним в 2012 році?
Питання оподаткування фізичних осіб-підприємців регулюються розділом ІV ПОДАТОК НА ДОХОДИ ФІЗИЧНИХ ОСІБ Податкового кодексу України.
Щодо суті питання. Ви слушно зробили, що включили до витрат собівартість реалізованого товару у 2011 році. Згідно статті 177 ПКУ (зокрема п.177.2) “об'єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи — підприємця”. Зверніть увагу на те, що форма розрахунків за придбані товари для підприємців на загальній системі оподаткування не регламентується.
Відповідно до п.3 статті 341 Господарського кодексу України (далі — ГКУ) безготівкові розрахунки можуть здійснюватись у формі векселів. Але не слід забувати, що згідно статті 4 Закону України від 05.04.2001 №2374-ІІІ “Про обіг векселів в Україні” умова щодо проведення розрахунків із застосуванням векселів обов'язково відображається у відповідному договорі, який укладається в письмовій формі. У разі видачі (передачі) векселя відповідно до договору припиняються грошові зобов'язання щодо платежу за цим договором та виникають грошові зобов'язання щодо платежу за векселем.
Таким чином, операція з погашення зобов'язань за векселем у 2012 році не має жодного стосунку до витрат на придбання товарів у 2011 році.
Мороз В.В.,
аудитор, консультант КЦ "Фактор" з питань бухгалтерського обліку та оподаткування